Sport - staféták
Kétféleképpen bonyolíthatóak le:
- ha a csapatok egymás mellett libasorban sorakoznak fel
- ha a csapatok két részre osztva, egymással szemben sorakoznak fel.
Kezdéskor az első ember elindul, és a gyakorlat elvvégeztével visszafut a csapatához, és kézzel megérinti a következő játékostársa kezét. Az utolsó játékos beérkeztével kell jelezni a staféta befejezését.
1. A következő tárgyakkal történhet:
A. Labda
labda vezetése: kézzel, lábbal, testrésszel, tárgyakkal (Bot, seprű, teniszütő, stb.)
labda vezetés módja: pattogtatva, fújva, ütve, bokák között, előre vagy hátra, húzva vagy vontatva
B. Karika
C. Egyéb tárgyakkal: ugrókötél, szék, súlyzó, egy másik versenyző, stb.
2. A következő akadályok között:
A. valaminek a megkerülése
B. valaminek az átugrása
C. valami alatt átbújás
D. valami felett átugrás: padon, gerendán egyensúlyozva, stb.
E. szlalom akadályok között
F. valaminek a vitele
G. valaminek az elvégzése: varrás, hámozás, vágás, számolás, stb.
3. A következő futás típusokkal:
A. Törpejárás: guggolásban lépegetve előre vagy hátra
B. Kutyafutás: négykézláb haladva
C. Békaugrás: csípőre tett kézzel kell guggolva járni
D. Nyúlugrás: guggoló-támaszból, páros, zárt lábbal előre
E. Pókjárás: hátsó fekvőtámaszban láb elől, s így kell haladni
F. Rákjárás: pókjárás fordítottja, itt a kéz halad elől
G. Indián szökdelés: jobb kéz emelésével együtt, a bal láb emelése és fordítva, folyamatosan
H. Mackójárás: bokafogás két kézzel, s így kell lépni
I: Fél lábon: bokafogás hátul ellenkező kézzel
J: Teherhordó: bal vagy jobb térdet elől kézzel átfogjuk, s így kell lépni
K: Bukfenc: egyik irányba előre bukfenc, a másik irányba hátra bukfenc
L: Összekötve: páros lábbal ugrálva
M: Primadonna: lépkedés cipősarkon, hátrafelé haladva
N: Bizonytalan: két lépés előre, egy lépés hátra
O: Gurulva: haladás gördeszkán vagy görkorcsolyán
4. A következő tárgyak segítségével:
A. Zsákban futás: zsák derékon megkötve, páros lábbal haladva
B. Téglafutás: 3 db tégla, amelyből ketten állunk, harmadikért visszanyúlunk, és előre helyezzük, s egyik lábbal erre lépünk
C. Mocsárjárás: 2 db tégla, amelyből az egyiken állunk, a másikért visszanyúlunk, és előre helyezzük, s erre lépünk át mindkét lábunkkal
D. Egyensúlyozó: seprűnyél, asztalitenisz ütő, stb.
E: Öltöző – vetkőző: célbefutás után valamit leveszünk magunkról, s otthagyjuk. Csapattársunk érte fut, felveszi magára és így fut vissza
F: Ugrókötéllel: megadott gyakorlatok végzése a futás alatt
G: Lufi terelő: felfújt luftballon kézzel vagy tárggyal történő célba juttatása
H: Karikaterelő: hajtás kézzel vagy tárggyal, illetve hullahoppozás (derék körül mozgatás)
J: Pinponglabda: ütőn pattogtatva, vagy rajta tartva ill. fújva
K: Székvivő: hárman egymásnak háttal állnak és leguggolnak. Két kezüket a lábuk között átdugva, a közöttük lévő széket megfogják, és a célba juttatják
5. Két emberrel:
A. Talicskázás: az egyik játékos két kézre ereszkedik, a másik játékos két lábát felemeli, s így kézen állva, segítve egymást haladnak a célba
B. Bilincsben: kezeket hátul összekulcsolva és összekapaszkodva kell előrehaladni
C. Háromlábfutás: a két játékos egymás melletti lábát összekötjük
D. Hajóvontatás: gumimatracon vagy zsákon ülőt magunk után vontatunk
E: Bakugrás: az egyik játékos két kezét a térdére teszi, a másik két kézzel a hátára támaszkodva átugrik rajta, majd szerepcsere következik
F: Ördögkerék: ketten egymás lábait fogva bukfenceznek, gurulnak előre
G: Összpontosítva: homlok vagy mellek közé szorított labdával haladás (nem gurulhat el)
H: Lovas váltó: az első játékos viszi a másodikat a hátán, majd visszafelé cserélnek.
az első játékos viszi a másodikat a hátán, aki visszaszalad, és a harmadikat hozza el, folytatva az utolsó játékosig
6. Csoportosan:
A. Vonatozás: az egész csapat, egymás vállára tett kezekkel fut a célba
B. Hátraarc: csoportos hátrafelé futás, egymás derekát fogva
C. Kézfogó: csoportos futás kézfogással
D. Mocsárjárás: az első játékos kezében 2 db tégla, a többieknél egy. Az első lépés után az egyiket hátraadja, amelyre a következő játékos rálép, és a nála lévő téglát hátraadja. Az utolsó játékosnál, a tégla kézről kézre járva visszajut az elsőhöz, aki ismét lép egyet.
E: Szökdelés: mindenki a saját bokáját és az előtte álló vállát fogja futás közben
F: Sokkláb futás: minden szomszédos cipő cipőfűzőjét összekötjük
7. Egyhelyben, adogatva:
A. Hullámlabda: az első játékos jobb oldalon, a következő baloldalon adja tovább a labdát, a mögötte legalább fél méterre álló csapattársának
B. Gyufaskatulya: az átadás kézérintés nélkül történik egyik orról a másikra
C. Tűbefűzés: az első kezében cérna, a második játékoséban pedig tű van. Cél a tű mihamarabbi befűzése. Ezután a második kezében cérna lesz, és a harmadik játékos kezében pedig a tű.
D. Csokis staféta: az első játékos megeszi a csokiját, a következő a “Jól esett” elhangzása után kezdi megenni a sajátját. (csokiból kibontás és szájbavétel, amelyet lehet nehezíteni, ha csak késsel és villával lehet megenni azt!)
E. Vizes staféta: az első játékos poharának tartalmát a második játékos poharába önti, aki tovább önti azt. Legalább a víz felének meg kell érkeznie a célba!
F. Szívószál staféta: a játékosok szájukban szívószálat tartanak. Az első játékos karikát tesz rá, amelyet szívószálról szívószálra kell átadni, kézérintés nélkül!
G. Búvárjáték: az utolsó játékos négykézlábra ereszkedik, és a szétterpesztett lábú csapattársak lábai alatt átbújva előrejön. A játék végeként, az első játékos ismét előre kerül.
H. Soradogató: az utolsó játékos egy labdát gurít az első játékosnak, ezután a lábak között előre jön. Az első játékos közben visszagurítja a labdát az utolsónak, aki ismét az előző módon jár el. A játék végére, az első játékos ismét előre kerül.
8. A következő ügyességi játékokkal nehezítve:
A. Bekötött szemmel: a játékosoknak a pár méterrel előttük lévő tárgyat (pld. szék) kell megkerülniük, s visszajutni csapatukhoz, ahol a következő játékos leveszi a kendőt társáról, majd a saját szeme elé köti, és így folytatja a stafétát.
B. Pincéres: ha vízzel töltött : tányért, poharat
ha kanálban : krumplit, tojást
ha vízzel telt pohárral : akadály alatt bújva
ha poharakkal : amelyeket egyenként székekre tesz, s azokat a következő játékos összegyűjti
A fentiek eljuttatása lesz a játékos feladata, s az érvényes célba érkezés feltétele, a tárgyak hiánytalan megérkezése.
C. Egyensúlyban: fejen egyensúlyozva: könyvet, pohár vizet, stb.
D. Szedegető: a földről kell a játékosoknak a szétszórt darabokat (babszem, gyufaszál, gémkapocs, stb.) felszedniük. Ezt a következő játékosnak átadják, aki ismét szétszórja azt. Lehet úgy is játszani, hogy csak bizonyos számú mennyiséget kell felvenni (pld. 15-20 szemet).
E. Szlalom: a játékosok két labdát kapnak,a melyeket lábbal rúgva kell a székek között szlalom szerűen vezetni. (lehetséges, hogy az egyiket rúgjuk, és a másikat pattogtatjuk!)
F. Krumpli ültetés: az első játékos három db krumplit kap, amelyeket egyenként kell a kosárba raknia. A következő játékos feladata, ezek összeszedése.
G. Hosszú műszak: a játékos induláskor cérnát visz magával. Három széket kell érintenie, ahol egy-egy tűbe kell befűznie cérnáját.
H. Báburakodás: az első játékos hat darab bábút kap,amelyeket egy-egy kijelölt körbe kell letennie. A következő játékos feladata ezek visszavitele.
J. Zászlófutás: az első játékos nyolc darab zászlócskát kap, amelyeket egyenként a padlóra tett üvegekbe kell helyeznie. A következő játékos feladata ezek összegyűjtése.
K. Takarító: minden játékos kap egy-egy pinponglabdát. Az első játékos egy seprűt is kap, amellyel a szemétkosárig kell terelnie labdáját, ott segédeszközül egy szemétlapátot kap, amelyre ráseperve a labdát, azt a kosárba juttatja. Visszafutva átadja a seprűt, s a következő játékos a saját labdájával teszi meg ugyanezt.
9. Játékosan:
A. Célba rúgás: az első játékos kap egy labdát, amelyet egy kiskapura kell rúgnia (ha talál, plusz pontot kap), az elrúgás után visszahozni a következő játékosnak. A játék végeredményét a találatok száma is befolyásolja!
B. Tréfás kötélhúzás: a kötél két végétől két-két méterre, háttal ültetjük le a csapatokat. Sípszóra indul a játék. A csapatok felugorva, a kötelet maguk felé kell húzniuk. Az a csapat győz, amelyik a teljes kötélhosszt áthúzta a saját vonalán (a csapat és a kötél vége között félúton).
C. Számoló: minden csapat előtt szék, és azon papír ceruzával. Minden versenyző egyenként odafut, s ráír egy számot (amelynek legalább héttel többnek kell lennie az előzőnél!). Az utolsó játékos feladata – saját számának felírása után - ,hogy hibátlanul összeadja a számokat. Az első végeredmény felmutatása jelenti a győzelmet!
D. Kígyóvedlés: A csapat sorban áll, és minden tagja, saját lába között hátranyújtja a jobb kezét, ezzel megfogva a mögötte lévő társa előrenyújtott bal kezét. Az első játékos bukfencezik – kezét el nem eresztik közben – a földön marad, míg az egész sor el nem megy felette. A többiek ugyanígy tesznek. Amikor mindenki fekszik, az utolsó játékos terpesztett lábbal elmegy a sor felett és felállítja társait. A játék vége akkor lesz, amikor az első játékost megérintette.